Ce faci cu gândurile negative?



Toți avem gânduri negative și majoritatea trecem peste ele. Există totusi persoane care se simt influențate de aceste gânduri. Gândurile negative demotivează persoana, impiedică realizarea de activități și contribuie la problemele emoționale.

Când vorbim de probleme emoționale, putem vorbi de stări subclinice precum tristețe, agitație, anxietate și stari clinice precum episoade depresive, anxietate generalizată, panică, euforie.

De cele mai multe ori stresul resimțit este generat de aceste gânduri pesimiste și transformă micile dificultăți în unele mai mari. Un singur gând negativ nu este o problemă, situația devine critică când aceste ganduri invadează la propriu gândirea, distresul emoțional fiind foarte greu de gestionat iar adaptarea și rezolvarea problemei devine aproape imposibilă.

Gândurile negative par reale cu toate că în majoritatea cazurilor sunt rodul imaginației noastre. Efectul lor este de a crește intensitatea unei stări emoționale negativă, anterioară acestora. Sunt gânduri repetitive, dispar și apar cu repeziciune, sunt condensate într-o idee, sunt distorsionate, uneori simbolice și conțin imperative morale sau generalizări.

Aceste gînduri sunt de tipul Alb și Negru, totul sau nimic, maximizează sau minimizează meritele sau abilitățile persoanei, tendința de a considera anumite evenimente exterioare ca fiind generate de persoana în cauză chiar dacă nu stau sub controlul acesteia, suprageneralizarea anumitor situații ,,nimeni nu mă place, nu sunt în stare de nimic", etichete de genul ,,sunt un prost", gânduri emotionale ,,nu mă simt bine...presimt că se întămplă ceva rău", selectarea anumitor situații și abstractizarea lor ,,evenimentul a fost un eșec, afară a plouat" deși acesta a fost desfășurat în interior, tendința de a trage concluzii dupa unele evenimente izolate ,,nu a răspuns la telefon deci nu vrea să vorbească cu mine".

Metode prin care poți ieși din zona gândirii negative.

1. Notează pe o coală de hârtie toate gândurile negative pe care le ai într-o zi și vezi dacă acestea au o bază reală sau nu.

2. Axează-ti atenția pe lucrurile pozitive din viața ta și încearcă să le punctezi în mintea ta cât mai des.

3. Folosește în cadrul discursului interior dar și când relaționezi cu cei din jur, expresii pozitive.

4. Activează în interiorul tău atenția spre prezent, tu nu ești gândurile tale ci doar observatorul lor.

5. Încearcă să te autoapreciezi, gâsește lucruri pe care le faci bine și notează-le undeva la vedere.

6. Vorbește cu voce tare despre temerile tale, încearcă să faci asta cu un prieten sau un psiholog.

7. Petrece cât mai mult timp în compania unor prieteni care te valorizează.

8. Nu lua toate lucrurile personal, nu ești un om slab dacă treci peste astfel de situații, a ierta este un act de curaj și de forță interioară.

9. Caută argumente logice pentru starea emoțională în care te afli.

10. Fortează-te să conștientizezi că dacă ai greșit ceva nu este egal cu o catastrofă și nu trebuie să renunți cu totul.

11. Niciodată să nu spui ,,niciodată", trebuie să îți interzici astfel de generalizări.

12. Nu ai nici cea mai mică idee despre ce gândesc ceilalți despre tine, in loc să îți creezi scenarii mai bine intreabă.

13. Nu mai da vina pe alții, fi un adult responsabil și asumă-ți procesul de schimbare.

,,Lucrurile care par imposibile devin posibile dacă le privești dintr-o altă lumină"